Handleiding camperbouw Citroën Jumpy

camperbouw Peugeot Expert Camper

In deze Handleiding camperbouw Citroën Jumpy beschrijven we hoe wij van een Citroën Jumpy XL een 4 of 5 persoons Fixxter XXL bouwen. En als je van plan bent zelf (een deel van) je Fixxter te gaan bouwen dan geeft de Handleiding camperbouw Citroën Jumpy je handvatten. Uiteindelijk gaat de camper er ongeveer zo uitzien, zie interieur Fixxter XXL. De Handleiding camperbouw Citroën Jumpy kan je ook gebruiken voor de camperbouw van de gewone Fixxter. En voor de ombouw maakt het niets uit of je als basisvoertuig hebt een Citroën Jumpy, een Peugeot Expert, een Opel Vivaro of een Toyota Proace. Deze auto’s zijn nagenoeg identiek.

Besluit je om (ten dele) zelf een Fixxter XXL te gaan bouwen dan is het handig om deze handleiding te lezen en je kan dan bepalen wat jezelf gaat doen en wat je uit gaat besteden aan ons. Min of meer standaard plaatsen we het slaaphefdak en de RDW goedgekeurde slaapbank. De meubels leveren we als voordelig bouwpakket. We kunnen, niet onbelangrijk, voor de RDW keuring zorgen.

Werkvolgorde camperombouw Citroën Jumpy XL tot Fixxter XXL

Voorbereiding

Deze Citroën Jumpy XL, (lengte L3) is voorzien van tussenschot, houten vloer en zijpanelen. Het tussenschot verwijderen we als eerste. De houten vloer laten we voorlopig zitten. Ook de zijpanelen verwijderen we, later wordt een deel ervan teruggeplaatst. Op de foto zie je een geheel lege en kale Citroën Jumpy XL.

camperombouw citroen Jumpy het begin

Plaatsen slaaphefdak met uniek versterkingsframe

Onze Jumpy wordt nu voorzien van een slaaphefdak. Aan de hand van een sjabloon wordt een grote uitsparing in het dak gemaakt, op die manier maken we een soort van cabriolet. De dakspanten die voor versteviging zorgen verwijderen we dus. Om dat te compenseren plaatsen we een versterkingsframe. Dit frame zorgt ervoor dat bij een botsing de bevestigingspunten aan de B-stijl van de gordels van de voorstoelen op zijn plaats blijven. Dit frame hebben we zelf ontworpen en uitvoerig laten testen in een camper. De Fixxter XXL is dan ook de enige camper gebaseerd op de Citroën Jumpy = Peugeot Expert = Opel Vivaro = Toyota Proace voorzien van een getest en RDW goedgekeurd metalen frame! Wij vinden veiligheid, ook in een camper, van groot belang.

camperbouw-cuitroen-jumpy-l3

versterkingsframe citroen jumpy camperbouw

In deze fase worden ook de uitsparingen voor de ruiten gemaakt. Ruiten komen in achterportieren, in schuifdeur en tegenover schuifdeur. Daarna worden de metalen langsliggers links- en rechtsboven van het slaaphefdak geplaatst. Deze zijn al voorzien van bekabeling voor de later aan te leggen verlichting en later te plaatsen zonnepaneel. En als je goed kijkt zie je een blindmoer, helemaal rechts op de foto. Deze gebruiken we om de hefcilinders voor een bed te kunnen monteren.

slaaphefdak

Plaatsen metalen bodemplaat RDW goedkeurde slaapbank

In de houten bodemplaat van de Jumpy wordt een uitsparing gemaakt ter grootte van de metalen bodemplaat van de slaapbank. Vervolgens wordt deze metalen bodemplaat aan het chassis van de Fixxter XXL bevestigd met behulp van speciale beugels onder de auto. We plaatsen nu alleen de bodemplaat en niet de complete slaapbank. Op deze manier hebben we namelijk genoeg bewegingsruimte in de camper om te kunnen werken. Pas veel later plaatsen we de slaapbank op de bodemplaat. Eerst gaan we namelijk wanden isoleren en afwerken. Pas daarna gaan we de vloer isoleren en afwerken en de slaapbank plaatsen.

slaapbank citroen Jumpy

Isoleren van de wanden, schuifdeur en achterportieren Citroën Jumpy

Het hoofdstuk over de wanden in deze Handleiding Camperbouw Citroën Jumpy is lang. Dit komt door de verschillende manieren van isolatie die we toepassen.

  • De schuifdeur. Het zijpaneel wordt verwijderd en een ontdreuningsplaat wordt aangebracht. Vervolgens wordt schapenwol gebruikt om de holle ruimte op te vullen. Het paneel wordt bekleed met vilt en vervolgens teruggeplaatst.
  • Het paneel tegenover de schuifdeur. Het zijpaneel wordt verwijderd en een ontdreuningsplaat wordt aangebracht. Omdat in de holle ruimte een jerrycan geplaatst wordt wordt het zijpaneel iets kleiner gemaakt, daarna wordt het weer teruggeplaatst.
  • Het paneel links onder. Het houten zijpaneel links achter loopt bij de aangekochte auto van onder naar boven. Alleen het onderste gedeelte hebben we nodig. We zagen dan ook het zijpaneel doormidden. Het onderste deel werken we af met vilt en de holle ruimte erachter stoppen we vol met schapenwol. Ook hier gebruiken we ontdreuningsplaat. Met schroeven plaatsen we het zijpaneel terug. Wij kunnen dus altijd bij de elektrische componenten die in de holle ruimte bevestigd zijn komen.
  • Het paneel links boven. Dit paneel wordt gedeeld door een vertikale middenspijl. Het paneel links en rechts wordt hiervan wordt beplakt met 10 mm dik X-trem. Vervolgens wordt het geheel beplakt met 10 mm dik X-trem.
  • Het paneel rechts boven en rechts onder. Het bovenste deel wordt gedeeld door een vertikale middenspijl. Het paneel links en rechts hiervan wordt beplakt met 10 mm dik X-trem. Vervolgens wordt het geheel beplakt met 10 mm dik X-trem. Het paneel eronder wordt voorzien van een ontdreuningsplaat en schapenwol. Daarna wordt het binnenpaneel teruggeplaatst.

Foto´s van isolatie wand links onder en links boven

zijwand Citroën Jumpy

Isoleren van de campervloer

Veel rijgeluiden dringen  via de wagenbodem de camper binnen. Wij vinden een stille camper wel zo fijn. Met behulp van een decibel meter hebben we veel onderzoek gedaan naar de juiste isolatie materialen. Het veelgebruikte X-Trem blijkt uit metingen het geluid geheel niet te dempen, wellicht vanwege de gesloten celstructuur. Wij gebruiken dan ook Agglomer. Nadeel van dit materiaal dat het als een spons zou kunnen werken. Daarom hebben we daar waar water onder de vloer in de camper zou kunnen komen stroken X-Trem geplaatst. Die stroken werken als een soort buffer. Wij plaatsen deze stroken onder andere bij de achterdeuren en de zijschuifdeur. De houten vloer, met uitsparing voor de bodemplaat van de slaapbank, wordt verwijderd. Vervolgens leggen we de stroken Agglomer en X-Trem  tussen de richels op de wagenvloer. De houten vloerplaat gebruiken we als mal om de vloermat te snijden. Voordat we de vloerplaat terug leggen gaan we de wanden afwerken met vilt.

Afwerken van de wanden met vilt

De wanden worden afgewerkt met stretch vilt, per wand, links en rechts, wordt er gewerkt. Als voorbereiding worden de rubbers van schuifdeur en achterportieren verwijderd. Met schilder plakband worden tentdoek en hoeken instapbak afgeplakt. Het vilt wordt op het juiste formaat gesneden en ingespoten met spuitlijm. Ook de wanden van de camper worden ingespoten, vervolgens wordt het vilt aangebracht en goed aangedrukt. Het handigst is om met 2 mensen dit te doen en van boven naar beneden te werken. Daarna wordt de houten wagenvloer weer teruggeplaatst.

vilt in camper

Leggen van vloerbedekking

Bij de camperbouw gebruiken wij een rubberen vloermat met een dikke foam achterkant. De met een decibel gemeten dempende werking, samen met Agglomer, bedraagt 6 dbA. Dat is maar liefst een factor 4! We rollen de gesneden mat uit en met een pons maken we de bouten vrij waarmee de slaapbank bevestigd is op de metalen vloerplaat. In de op die manier gemaakte gaten leggen we, per gat, 2 ringen M10. De bank komt daardoor op metaal en niet op rubber van de mat te staan. Met een mes snijden we de horizontale versterkingsbalk uit.

vloer in camper

Plaatsen van de RDW goedgekeurde slaapbank

Helemaal achterin de camper, tussen metalen vloerplaat slaapbank en schterportieren, leggen we een plank zo breed als de auto, dikte ongeveer 25 mm. Vervolgens plaatsen we de slaapbank via de achterportieren op deze plank. Daarna schuiven we, over de plank, de bank op zijn plek. Vervolgens kan de bank met M10 moeren, met ring en borgring, vast gemaakt worden.

rdw goedgekeurde slaapbank

Afkitten dak en ramen plaatsen

De spoiler van het slaaphefdak wordt afgekit en de zijruiten worden geplaatst. In dit geval is er voor extra donkere ruiten gekozen.

afkitten slaaphefdak camper

zijruiten camper plaatsen

In elkaar zetten en afwerken van de campermeubels

De meubelset van de Fixxter XXKL bestaat uit een keuken, een deelbare kast, een lade onder de slaapbank, een vak tussen de voorstoelen en een gecombineerd kastje voor zekering houder en flessen. Een klein afgesloten vak zit tussen de slaapbank en de kast. In dit vak zit de jerrycan voor schoon water. De meubelset van de gewone Fixxter lijkt sterk die van de Fixxter XXL. Zie hier de verschillen.

Het in elkaar zetten van de meubels is eenvoudig, je krijgt er een montage handleiding erbij. Alle onderdelen hebben een nummer en de panelen worden met zogenaamde Cabineo’s aan elkaar bevestigd. De inwendige pin draai je met een soort van inbussleutel op de accuboormachine vast. Een klein beetje houtlijm zorgt ervoor dat de meubels tijdens het rijden kraakvrij zijn.

Na het in elkaar zetten moeten de randen geschuurd worden, korrel 80. Daarna kan je de grote vlakken en de randen schuren met een fijne korrel. Daarna goed stofvrij maken. Het afwerken van de meubels met hardwax olie gaat heel gemakkelijk. Deze olie is in verschillende kleuren, waaronder white wash, verkrijgbaar. Zie hier informatie over hardwax olie. Twee lagen is nodig en tussen de lagen moet er licht opgeschuurd worden met een fijne korrel. Je kan natuurlijk ook de meubels aflakken met bijvoorbeeld botenlak of hoogglans verf. Kortom, leef je uit en maak een unieke Fixxter!

Plaatsen van de meubels

De kast, zonder topkast, wordt als eerste geplaatst en vervolgens de keuken. Het geheel wordt in rechte lijn gesteld en zoveel mogelijk naar achteren in de camper geplaatst. Het lange bovenblad wordt erop gelegd en met Cabineo’s bevestigd aan de kast en keuken. De kast en de keuken worden met schroeven aan elkaar bevestigd. De bovenkast wordt op het bovenblad geplaatst, de voorkant van het bovenblad moet gelijk zijn met de rondingen van de zijvlakken links en rechts. Met metalen haken worden de kast en keuken aan de auto bevestigd. De keuken wordt ook aan de houten wagenvloer met schroeven bevestigd.

bevestiging campermeubels

Handig open vak onder slaaphefdak

Een Fixxter XXL blijft een kleine camper, je moet woekeren met de ruimte. Onder het slaaphefdak is ruimte voor een open vak, handig om bijvoorbeeld een deken in op te bergen. Het vak is over de volle breedte van het slaaphefdak.

camperombouw citroen jumpy

Elektriciteit in de Fixxter XXL

De Fixxter heeft een uitgebreid electrisch pakket en bestaat in ieder geval uit het volgende:

  • Huishoudaccu. Deze wordt onder de motorkap geplaatst.
  • Smart relais. Dit relais zorgt ervoor dat bij draaiende motor de laadstroom van de dynamo eerst naar de startaccu gaat. Is deze geheel geladen dan gaat de stroom naar de huishoudaccu. De twee accu’s zijn van elkaar gescheiden.
  • Accu beveiliger. De accu beveiliger zorgt ervoor dat de huishoudaccu niet te sterk ontladen wordt.
  • Accu monitor. De accu monitor bevindt zich in een kastje tussen chauffeursstoel en keuken. Je kan aflezen de spanning en de hoeveelheid stroom die nog in de huishoudaccu zit.
  • Hoofdschakelaar. Met de hoofdschakelaar schakel je het gehele circuit uit.
  • Zekering houder. De Fixxter XXL heeft 4 of 6 groepen, afhankelijk van de uitvoering.
  • 4 regelbare LEDs. Links en rechts bevinden zich, tegen het dak 2 regelbare LEDs.
  • Lader. De lader zet 230V om in (ongeveer) 12V voor de huishoudaccu, indien de camper aangesloten is op de externe walstroom.
  • USB aansluitingen. Naast de accu monitor zit een USB aansluiting.
  • 230V aansluiting. Onder de USB aansluiting zit een 230V aansluiting.
  • Koelkast. In de keuken bevindt zich de koelkast. Het klepje van de vriezer kan verwijderd worden. De vriezer werkt dan niet meer maar je hebt meer ruimte in het koelgedeelte.
  • Dompelpomp. In de jerrycan met schoonwater zit een elektrische dompelpomp. De hendel van de keukenkraan is de schakelaar.
  • Optioneel zonnepaneel. Op het dak kan een flexibel zonnepaneel gemonteerd worden.

Luifel

Een luifel is een heel fijne accessoire. Een luifel zorgt niet alleen voor schaduw. Indien je langdurig op één plaats staat en het regent veel dan kan voor de camper een modderpoel ontstaan. Bij een luifel heb je daar veel minder last van.

camperbouw citroen jumpy luifel

Afwerkstrip achter en afwerklat bij instapbak

De Fixxter XXL is nu bijna klaar en de Handleiding camperbouw Citroën Jumpy is bijna op zijn eind. Aan de achterkant komt een aluminium strip, met schroeven wordt deze vastgemaakt. De instapbak wordt afgewerkt met een lat van beukenhout, deze wordt gekit.

Weging en keuring

Deze Fixxter XXL is voorzien van een RDW goedgekeurde slaapbank en een draaiplateau onder de bijrijders stoel. De auto kan dus niet gekeurd worden op een lokaal RDW keuringsstation maar de keurmeester komt op ons bedrijf. Bij de keuring let de keurmeester van de RDW op een aantal zaken:

  • Het chassisnummer. Onder de voorruit, op het schutbord, op het kentekenbewijs en op de B-stijl staat het chassisnummer. Deze nummers moeten aan elkaar gelijk zijn.
  • KM stand.
  • Inhoud tank. Is deze anders dan de helft dan kan het gewicht van de camper gecorrigeerd worden.
  • Gewicht. De camper wordt gewogen. Het gewicht bepaalt (mede) de hoogte van de Houderschsapbelasting.
  • De eisen die de RDW aan een camper stelt. Zie eisen RDW kampeerauto. Let op, de Belastingdienst heeft andere eisen om aanspraak te kunnen maken op het Kwart tarief.
  • Bevestiging RDW goedgekeurde slaapbank. De keurmeester controleert of de bevestiging van de bank conform het bijgeleverde certificaat is.
  • Bevestiging draaiplatteau. De keurmeester controleert of de bevestiging van de bank conform het bijgeleverde certificaat is.
  • Scherpe randen waarmee je in aanraking kan komen bij een botsing. Deze randen moeten afgerond zijn, minimale straal 2,5 mm. Bij een Fixxter XXL gaat het om de rand van het keukenblad. Met een bovenfrees kan je dergelijke afronding maken.